Главная » Библиотека » Мои статьи |
03.05.2016, 20:16 | |
Постановка проблеми. Використання проективних малюнкових технік у різного роду тренінгах, в тому числі і в тренінгах особистісного росту, має як переваги так і недоліки [3]. До переваг може бути віднесена можливість цих технік відігравати роль нестандартних завдань в яких розкривається і пізнається особистість. В той же час застосування традиційного тестового підходу до інтерпретації образної продукції обмежує можливості її використання для вивчення глибинно-психологічних феноменів, отже, й впливів на них. Аналіз публікацій засвідчує, що в значній мірі дана проблема знімається в методиці тематичних малюнків в рамках психодинамічного підходу до розуміння глибинних аспектів психіки, що втілюється у методі активного соціально-психологічного навчання (АСПН), розробленого Т. Яценко [4]. Метод АСПН передбачає використання континууму прийомів, що комплексно забезпечують об’єктивність та надійність емпіричних даних. Л. Мошенською було здійснено порівняльний аналіз різноманітних підходів до використання малюнку з метою психологічної діагностики в АСПН (тестовий, проективний, психоаналітичний) [2]. Нами ж бачиться конструктивність тестового, проективного та психоаналітичного підходів до використання малюнків у тренінгах особистісного росту. Арсенал проективних малюнкових методик достатньо великий. При проведені тренінгів особистісного росту в рамках університетського курсу «Психотехніки особистісного росту», нами використовується авторська малюнкова методика «Я в чотирьох іпостасях», яка пропонується вже на першому занятті виходячи з того, що студенти навчальної групи знають один одного. В тренінговій групи, яка збирається з людей, які не знають один одного дана техніка повинна проводитись на другій-третій зустрічі. Процедура проведення методики складається з двох частин: малювання та обговорення. Учасникам дається завдання намалювати себе у вигляді чотирьох сутностей: 1) «Я в образі рослини», «Я в образі тварини», «Я в образі предмета», «Я в образі букви «Я». При цьому лист необхідно поділити на чотири однакові частини, порядок малювання та місце може бути будь-яким. Після малювання, кожний учасник показує свій малюнок, відповідає на питання інших членів групи. Основне обговорення відбувається не за ознаками, які прописані в літературі щодо інтерпретації малюнкових методик, а по лінії – яка особливість даного малюнку (предмету, тварини, рослини) притаманна тому, хто малював. Дана методика дозволяє відобразити специфіку бачення себе й особливості представлення себе іншим, виявляє особливості темпераменту і характеру. В цілому – забезпечує багатогранність відображення власного «Я». При проведенні методики ведучому тренінг потрібно розуміння різних значень, що можуть бути вкладені в поняття «Іпостась». Дане поняття увійшло у вживання з другої половини IV століття, з часу великих догматичних суперечок про божественну сутність Ісуса Христа і Духа. Бог один за єством і троїстий в особах: один Бог є в той же час Богом Отцем, Богом Сином і Богом Духом Святим. У повсякденній мові поняття «іпостась» означало просте існування. У філософії воно прийняло значення індивідуального буття. Зміст цього поняття був перетворений православним богослов’ям Великих Каппадокійців: Святих Василя Великого та Григорія Богослова і Святого Григорія Нісського. Існуюче в масовій свідомості ототожнення Особистість=Особа=Іпостась оцінюється як помилкове тому що поняттю «особистість» відповідає поняття «дух». Юлія Качалова, розглядаючи базові жіночі «інстинкти» постулює представленість кожного інстинкту в психіці особливим «обличчям», що іменує іпостассю. Так, інстинкт виживання в процесі еволюційного закріплення сформував у психіці жінки іпостась Діви. Інстинкт залучення сексуальних партнерів виявляється в іпостасі «Першожінка». За третій інстинкт – добір найкращого партнера в жіночій психіці, відповідає іпостась Подруги. Четвертий інстинкт – відтворення включає ряд підпрограм: прагнення до зачаття, облаштованість «гнізда», годівлю і захист потомства. Усім цим відає іпостась Матері [1]. З огляду на сказане вище, при задані інструкції до методики «Я в чотирьох іпостасях», іпостась представляється як індивідуальне буття, «Сутність» особистості. Нестандартність поставленої задачі в певній мірі є шоковою для учасників групи, що й забезпечує послаблення свідомого контролю та певне вивільнення підсвідомого. Висновки. Як засвідчує досвід використання даної техніки в тренінгах – дана методика не викликає утруднень у учасників, приймається без відмов та забезпечує учасників багатою інформацією щодо один одного, а груповий процес відповідною динамікою.
ЛІтература: 1. Качалова Ю. Четыре лика женственности // http://www.ipd.ru/articles/ipostasi.shtml 2. Мошенська Л.В. Діагностичні можливості комплексу тематичних психомалюнків у дослідженні глибинних аспектів психіки: автореф. дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 1998. // 3. Потемкина О.Ф., Потемкина Е.В. Психологический анализ рисунка и текста. – СПб.: Речь, – 2006 г. – 524 стр. 4. Яценко Т.С. Активна соціально-психологічна підготовка вчителя до спілкування з учнями. – К.: Освіта, 1993. Бібліографічне посилання: Пасніченко В.В. Застосування психомалюнку «Я у чотирьох іпостасях» у тренінгах особистісного росту // Материали за 4-а межнародна научна практична конференция, «Бъдещето проблемите на световната наука», Том 15. Психология и социология. София, «Бял ГРАД-БГ» ООД. – 2008. – 104 с. (С.3-5.)
| |
Просмотров: 2712 | Загрузок: 0 | |
Всего комментариев: 0 | |